آمریکا و ایران یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند 

آمریکا و ایران یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند 

یکشنبه، 7 تیر

تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران بار دیگر وارد مرحله تازه‌ای شد. تنها چند روز پس از امضای یادداشت تفاهم آتش‌بس، دو کشور با انجام حملات متقابل یکدیگر را به نقض توافق متهم کردند؛ اتفاقی که می‌تواند آینده مذاکرات و روند اجرای توافق را با ابهام جدی مواجه کند.

در تازه‌ترین تحولات، ارتش آمریکا از انجام مجموعه‌ای از حملات علیه اهداف نظامی در خاک ایران خبر داد. به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM)، این عملیات در پاسخ به حمله پهپادی به یک نفتکش با پرچم پاناما در تنگه هرمز انجام شده است.

آمریکا: حملات در پاسخ به تهدید کشتی‌های تجاری انجام شد

سنتکام اعلام کرد نیروهای ایرانی با استفاده از یک پهپاد انتحاری، نفتکش «MT Kiku» را هدف قرار داده‌اند و این اقدام نقض آشکار توافق آتش‌بس بوده است.

بر اساس بیانیه ارتش آمریکا، جنگنده‌های این کشور در واکنش به این حمله، ۱۰ هدف نظامی ایران را در مناطق مختلف و اطراف تنگه هرمز مورد حمله قرار دادند. این اهداف شامل سامانه‌های ارتباطی، تجهیزات نظامی، سایت‌های پدافند هوایی و انبارهای نگهداری پهپاد عنوان شده است.

مقام‌های آمریکایی همچنین تأکید کردند این عملیات با هدف حفظ امنیت کشتیرانی تجاری در یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های انرژی جهان انجام شده است.

ایران حملات آمریکا را نقض توافق دانست

در مقابل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد حملات آمریکا به چند پایگاه ساحلی ایران، نقض صریح یادداشت تفاهم میان دو کشور بوده است.

سپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد در پاسخ به این حملات، موشک‌های بالستیک و پهپادهایی را به سمت چند مرکز مرتبط با نیروهای آمریکایی در کویت و بحرین شلیک کرده است.

به ادعای سپاه، هشت مرکز مهم از جمله پایگاه هوایی «علی السالم» در کویت و مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین هدف این حملات قرار گرفته‌اند.

واشنگتن: تلفات یا خسارت جدی گزارش نشده است

در حالی که ایران از وارد شدن خسارات سنگین به زیرساخت‌های آمریکا خبر داده، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است تاکنون هیچ گزارشی درباره کشته یا زخمی شدن نیروهای آمریکایی و همچنین خسارت قابل توجه به پایگاه‌های این کشور در منطقه دریافت نشده است.

همزمان کویت و بحرین نیز اعلام کردند سامانه‌های پدافند هوایی خود را فعال کرده‌اند. مقام‌های دو کشور از شهروندان خواستند ضمن حفظ آرامش، دستورالعمل‌های امنیتی را رعایت کنند.

اختلاف بر سر اجرای توافق تنگه هرمز

سپاه پاسداران در ادامه بیانیه خود تأکید کرد که بر اساس مفاد یادداشت تفاهم، ایران مسئولیت مدیریت عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز را بر عهده دارد و از این پس با کشتی‌هایی که قوانین تعیین‌شده را رعایت نکنند، برخورد سخت‌گیرانه‌تری خواهد داشت.

این نهاد همچنین هشدار داد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، حتی اگر محدود باشد، با پاسخی «قاطع و کوبنده» روبه‌رو خواهد شد و ادامه چنین حملاتی می‌تواند روند اجرای توافق میان تهران و واشنگتن را به طور کامل متوقف کند.

وزارت امور خارجه ایران نیز حملات آمریکا را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از «بی‌اعتباری تعهدات واشنگتن» دانست.

هشدار دوباره ترامپ به ایران

ساعاتی پس از اعلام حملات آمریکا، دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی Truth Social بار دیگر ایران را تهدید کرد.

او نوشت ممکن است زمانی فرا برسد که دیگر امکان برخورد «منطقی» وجود نداشته باشد و آمریکا ناچار شود عملیات نظامی خود را تا پایان ادامه دهد.

ترامپ همچنین هشدار داد اگر چنین سناریویی رخ دهد، «جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت.»

تنگه هرمز همچنان محور اصلی اختلافات

تنگه هرمز همچنان مهم‌ترین نقطه اختلاف میان دو کشور به شمار می‌رود. این آبراه راهبردی که بخش قابل توجهی از صادرات نفت و گاز جهان از آن عبور می‌کند، طبق یادداشت تفاهم باید برای مدت ۶۰ روز بدون دریافت هرگونه عوارض و هزینه به روی کشتی‌های تجاری باز باشد.

با این حال، آمریکا ایران را به ایجاد محدودیت برای برخی شناورها و حمله به کشتی‌های تجاری متهم می‌کند، در حالی که تهران مدعی است برخی کشتی‌ها قوانین تعیین‌شده برای عبور از این مسیر را رعایت نکرده‌اند.

با وجود تشدید تنش‌ها، فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرده است که تردد کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز همچنان ادامه دارد؛ اما حملات متقابل اخیر، آینده مذاکرات تهران و واشنگتن و اجرای کامل توافق آتش‌بس را با تردیدهای جدی مواجه کرده است.

ثبت نام

اطلاعات تماس
آیا در بازارهای مالی فعال هستید؟

ورود

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید